Mennesker, IQ, EQ, design og kommunikation

Mads Anker Højlund/Callosum

Se et repræsentativt udvalg af projekter og opgaver

Med mennesket i fokus og som multidisciplinær professionel katalysator og facilitator har jeg igennem min professionelle karriere løst et varieret udvalgt af problemstillinger.

Via en struktureret arbejdsproces hentet fra produkt og designudvikling, samt tusindevis af samtaler med personer, har jeg videreudviklet disse arbejdsprocesser til at omfatte løsninger for det enkelte menneske.


Nedenstående er et udvalg af og mangfoldigheden af de opgaver, som Mads Anker Højlund, igennem de sidste 45 år, har arbejdet med og løst i sin professionelle karriere.

JobGuide App - Callosum

Fremtidens AI-drevne jobmatch

Ansvarsområder: Konceptudvikling, UI-design, mockup, video

JobGuide er skabt til at hjælpe unge nyuddannede, nydanskere og unge på uddannelseshjælp med at finde deres plads på arbejdsmarkedet – hurtigt og præcist.

Ved hjælp af avanceret kunstig intelligens (AI) skaber appen de bedste match mellem kandidater og virksomheder. I stedet for traditionelle jobsøgningsmetoder analyserer JobGuide både faglige kompetencer (IQ) og personlige styrker (EQ) for at foreslå karriereveje, man måske ikke selv ville have overvejet.


STUDICA - KMD

Fremtidens samlede studiesystem til sikker og enkel uddannelsesstyring

Ansvarsområder
: Chief Design Officer, strategi, konceptudvikling, mentor, research, test, workshop, UI-design, Road Show

Et studiesystem til sikker og enkel uddannelsesstyring

At drive en ungdomsuddannelse kræver effektive redskaber, der forenkler administrationen og understøtter undervisningen på en intelligent måde.
KMD Studica samler alt i ét sikkert og brugervenligt system, der optimerer skolens daglige drift.

Alt samlet ét sted
KMD Studica giver skolen et fremtidssikret studiesystem, der integrerer både administrative og pædagogiske funktioner.

Effektive arbejdsprocesser
Da jeg sikrede et tæt samarbejde med skolerne sikrer KMD Studica en smidig og digitaliseret arbejdsgang. Avanceret teknologi og et intuitivt design gør systemet let at bruge – så lærere og elever kan fokusere på det vigtigste: undervisningen.

STUDICA vision - elev overblik
STUDICA vision - elev overblik
STUDICA vision elevskema og APP
STUDICA vision elevskema og APP
STUDICA vision ABC kick-off
STUDICA vision ABC kick-off
STUDICA vision ROAD SHOW plan
STUDICA vision ROAD SHOW plan

NEXUS - KMD

Integration af Fællesprog 3 i Social- og Sundhedssystem


Ansvarsområder: Designchef, workshop, konceptudvikling, test, UI-design 

KMD Nexus - tværfaglig sundhedsplatform

Ældre borgere skal have mulighed for at påvirke deres eget plejeforløb og hverdag. KMD Nexus understøtter en mere inddragende tilgang, hvor borgeren og de pårørende får en aktiv rolle – altid inden for de gældende lovkrav og sektorens faglige metoder.

Hvordan balancerer man behovet for skræddersyede ydelser med et stigende antal dokumentationskrav? Svaret ligger i intelligent velfærdsteknologi. Med KMD Nexus sikres maksimal handlefrihed inden for lovgivningens rammer, samtidig med at dokumentation og metodeprincipper som Fælles Sprog III overholdes. Et specialdesignet værktøj, kaldet Tilstandshjulet, sikrer en præcis og hurtig udredning af borgerne, hvilket giver et solidt grundlag for at målrette indsatsen effektivt.

Ved at give borgerne bedre indsigt og mere medansvar i deres pleje styrkes både livskvalitet og selvstændighed. Samtidig frigiver det værdifulde ressourcer i kommunerne, når borgerne kan håndtere flere daglige opgaver selv.

KMD Nexus er certificeret til Fælles Sprog III – en løsning til fremtidens plejesektor.

NEXUS Fællessprog 3 - Tilstandshjul både digitalt og print
NEXUS Fællessprog 3 - Tilstandshjul både digitalt og print
NEXUS FUTURE overblik2 med Tilstandshjul integreret
NEXUS FUTURE overblik2 med Tilstandshjul integreret
NEXUS-FUTURE-OVERBLIK-2017-Overblik-Valgt-Dato
NEXUS-FUTURE-OVERBLIK-2017-Overblik-Valgt-Dato
START NEXUS original version
START NEXUS original version

Designrapport til Japan - Dai Nippon Printing Co., Ltd.

Eksport af dansk design til Japan

Ansvarsområder: Research, koncept, design, produktion

Visuel og Æstetisk Rapport for Dia Nippon Printing Co., Ltd.

For det japanske firma Dia Nippon Printing Co., Ltd. udviklede jeg en rapport, der introducerede danske hjælpemidler til ældre og handicappede samt dansk brugskunst. I Japan er interessen for disse områder stor, men traditionelle rapporter er ofte tunge og tekstbaserede. Derfor valgte jeg en anderledes tilgang, hvor æstetik og funktionalitet gik hånd i hånd.

Rapporten blev skabt med et visuelt og farverigt udtryk, der understøttede budskabet og gjorde indholdet mere tilgængeligt og inspirerende. Samtidig blev der lagt vægt på de rene linjer og en minimalistisk opbygning, som harmonerer med japansk designæstetik. Denne enkle og overskuelige struktur gjorde det nemt for modtagerne at navigere i materialet og få et hurtigt overblik over de præsenterede produkter.

Den gennemtænkte kombination af visuelt udtryk, struktur og klar formidling resulterede i en hurtig og positiv respons fra Japan, hvor rapportens æstetik og funktionalitet blev særligt værdsat.

Forside af DNP Designrapport- AllanScharff
Forside af DNP Designrapport- AllanScharff
DNP Designrapport Allan Scharff forsideopslag
DNP Designrapport Allan Scharff forsideopslag
DNP Designrapport Allan Scharff indersideopslag
DNP Designrapport Allan Scharff indersideopslag
DNP Designrapport Annette Krath Poulsen forsideopslag
DNP Designrapport Annette Krath Poulsen forsideopslag
DNP Designrapport Annette Krath Poulsen indersideopslag
DNP Designrapport Annette Krath Poulsen indersideopslag

Tietgen Business Collage EAL - Odense

Head Of Department

Ansvarsområder: Overordnet ansvar samt daglig ledelse, nyudvikling, drift

Ledelse og Udvikling af Multimedieuddannelsen i Odense

Som Head of Department for Multimedieuddannelsen i Odense stod jeg i spidsen for både den nationale og internationale studielinje med ansvar for ca. 300 studerende og 10 undervisere.
Jeg blev udvalgt til stillingen, bl.a. på baggrund af mit tidligere arbejde med at designe og udvikle Multimediedesigneruddannelsen på NFH på Lolland i 90'erne. Opgaven gik ud på at revitalisere og videreudvikle studiet efter flere års udfordringer med den daglige drift i Odense.

Mit arbejde omfattede strategisk udvikling af studieretningen, optimering af undervisningsforholdene samt sikring af et stærkt fagligt og organisatorisk fundament. Derudover havde jeg ansvaret for de udenlandske studerendes ophold på skolen og deltog aktivt i forskellige udvalg relateret til den daglige drift.

En væsentlig del af min rolle var også at koordinere samarbejdet mellem Multimedieuddannelsen og de øvrige uddannelsesinstitutioner i Danmark, med fokus på vidensdeling og kvalitetssikring.

Multimediedesigneruddannelsen
Konceptudvikling og etablering  - NFH


Ansvarsområder: Overordnet ansvar for udvikling og etablering. Drift af uddannelsen de første 2 år.

En pioner inden for Digital Designuddannelse
Gennem mit arbejde i bestyrelsen for Danske Designere blev jeg bedt om at udvikle en grafisk uddannelse på Lolland, der skulle imødekomme fremtidens behov i dansk industri. Med en dybdegående indsigt i designbranchens teknologiske udvikling og tendenser skabte jeg en uddannelse, der kombinerede teori og praksis på en måde, der ikke tidligere var set i Danmark.Jeg sikrede, at undervisningen blev varetaget af både erfarne teoretikere og fagfolk fra erhvervslivet, som delte deres viden direkte med de studerende. Som den første uddannelse i Danmark fik alle elever adgang til computere og den nødvendige software – ikke kun på studiet, men også hjemme. Dermed blev dette det første studie i landet, hvor de studerende arbejdede 100 % digitalt.

I de første år underviste jeg selv i design, hvor jeg bidrog til at forme en generation af studerende med både kreative og tekniske kompetencer. Den model, jeg udviklede, viste sig at være så succesfuld, at den senere blev grundlaget for Multimediedesigneruddannelsen, som i dag udbydes på erhvervsakademier i hele Danmark.

Denne tilgang til designuddannelse var en milepæl i den digitale omstilling og har været med til at forme, hvordan grafisk design og multimedie integreres i moderne uddannelser.

PC-evangelist-Mads-Anker-Hoejlund-Callosum
PC-evangelist-Mads-Anker-Hoejlund-Callosum
Multimediedesigneruddannelsen-Mads-Anker-Hoejlund-Callosum
Multimediedesigneruddannelsen-Mads-Anker-Hoejlund-Callosum

Forskningsprojekt DED

Optimering af arbejdsproces med mennesket i fokus


Ansvarsområder: Idemand og hovedperson i forskergruppen D3

Innovation i design og arbejdsmetoder
Min rejse inden for innovativt design og digitale arbejdsmetoder tog for alvor fart, da jeg begyndte at holde foredrag om computerbaseret design. Et af højdepunkterne var en live-designsession, hvor jeg skabte en bil fra bunden og fik den ud i 3D. Gennem disse erfaringer etablerede jeg et samarbejde med Formanden for Danske Designere og Dansk Design Center i et forskningsprojekt, hvor vi undersøgte, hvordan nye digitale metoder kan optimere designprocesser og skabe større værdi.

Jeg havde allerede eksperimenteret med at designe og udvikle fysiske produkter gennem digitale værktøjer, men projektet gav mulighed for at dykke dybere ned i de konkrete fordele og udfordringer. Med støtte fra Dansk Design Center og Erhvervsministeriet gennemførte vi et omfattende arbejde, som både involverede analyser, optimering af arbejdsmetoder og møder med ministerier for at sikre økonomisk opbakning.

Resultatet blev rapporten DED, som opsummerede vores forskning og anbefalinger.
Konklusionerne blev præsenteret gennem en række foredrag rundt om i Danmark, bl.a. i Dansk Design Center i København, Designforum i Horsens og på erhvervscentre i hele landet.

Dette arbejde gav erhvervslivet en dyb forståelse for, hvordan digitale værktøjer kan revolutionere designprocesser – fra idé til færdigt produkt

Forskningsprojekt DED - rapportforside - DDC og Erhvervsministeriet
Forskningsprojekt DED - rapportforside - DDC og Erhvervsministeriet
Forskningsprojekt DED - præsentation - DDC og Erhvervsministeriet
Forskningsprojekt DED - præsentation - DDC og Erhvervsministeriet
Forskningsprojekt DED - visualisering - DDC og Erhvervsministeriet
Forskningsprojekt DED - visualisering - DDC og Erhvervsministeriet
Forskningsprojekt DED - uddannelse - DDC og Erhvervsministeriet
Forskningsprojekt DED - uddannelse - DDC og Erhvervsministeriet

Hverv

Hverv mm.:

Medlem af Foreningen Danske Designere, MDD. (tidligere IDD ) 1989-2002

Medlem af DAL, Danske Arkitekters Landsforbund 1988-1992.

Oprettelse af, samt formand for kandidatforeningen i IDD kaldet kIDD.

Repræsentant for kIDD i IDD´s bestyrelse, 1989-1991.

Ordinært medlem af bestyrelsen i IDD 1991 - 1995.

IDD´s repræsentant i Dansk Kunstnerråd (COUNSIL OF DANISH DESIGN )

Talsmand for CAD/ Dtp gruppen i IDD

Initiativtager til projektet “ DED “, Det Elektroniske Designstudie.

Indledt samarbejde med Phenomena Entertaiment ( Multimedieselskab ) i Tokyo, Japan 1994.

Blue Ocean projekt for Inqurio

Uddannelse af samtlige undervisere i faget DESIGN til brug for introduktion i HF og gymnasiet for Undervisningsministeriet. 2 x 3 dages workshop 


Digital Media Manager for SCA Mölnlycke A/S 1996.

  • Uddannelse af medarbejderen I forståelse og arbejde med digital kommunikation:
  • Produktion af digitalt katalog på CD og floppydisk 3,5”


Digital Media Manager for PROVENTUM A/S 1996 – 97

  • Leder af Designafdelingen med 10 medarbejdere:
  • Ansvarlig for Userinterface på samtlige digitale løsninger.


Digital Media Konsulent for Added Value Design i København.

  • Uddannelse af medarbejderen I forståelse og arbejde med digital kommunikation, samt opbygning af digital afdeling.
  • Intern kompetenceopbygning af medarbejdere vedr. digital design til Internet. maj 2000 til november 2000.


Forskning:

Planlægning, tilrettelæggelse og udførsel af projektet D3 “ Den Digitale Designproces “.

Initiativtager til D2R gruppen (Digital Design Research).


Foredrag:

“ En designers arbejde “ - Danske Arkitekters Landsforbund. DAL

“ Unge Designere “ - Dansk Ingeniør Akademi DIA.

“ Faget Design “ - Københavns Kommunes folkeskoler

“ Designprocessen “ - Undervisningsministeriet

“ Skitsering på computer “ - Dansk Design Center

“ Den Digitale Designproces “ - Dansk Design Center (sted: København)

“ Den Digitale Designproces “ - Dansk Design Center (sted: ID-Forum Horsens)

”Design, mennesker og adfærd” – KMD – Comwell Hvide Hus Aalborg

”Designprocessen” – KMD, Headquater Ballerup

"Min Virkelighed, er ikke din Virkelighed! Hvad er i Virkeligheden, Virkeligheden?". IDA København


Udstillinger:

Dansk Design Center 1989

Teknisk Informations Center 1990

Dansk Ingeniør Akademi 1990

Kunstforeningen 1992

Allan Scharffs jubilæumsudstilling 2012??